Home » nieuwsbrief » Nieuwsbrief januari 2025 » Verkeersslachtoffers onder wilde dieren

Verkeersslachtoffers onder wilde dieren

Er is recent een onderzoek uitgevoerd naar verkeersslachtoffers onder wilde dieren in opdracht van de gemeente Den Haag. Dit onderzoek biedt waardevolle inzichten in knelpunten binnen ecologische verbindingen, die vaak worden verstoord door wegen. Wegen vormen immers grote barrières voor de natuur.

 

In beleidsdocumenten zoals de Nota Ecologische Verbindingszones (2008) en de Nota Stadsnatuur (2020) worden maatregelen voorgesteld om de impact van infrastructuur op de natuur te verminderen. Een aantal van deze faunavoorzieningen zijn echter nog niet gerealiseerd en wachten op zogenaamde “werk met werk”-projecten. “Werk met werk” combineert verschillende werkzaamheden, zoals herinrichting of onderhoud, om tegelijkertijd aanvullende projecten kostenefficiënt mee te nemen. Uit het onderzoek blijkt echter dat sommige locaties, zoals de Van Alkemadelaan en de Teldersweg, dusdanig dodelijke verbindingen vormen dat het niet verstandig is langer te wachten met actie.
De Teldersweg snijdt de Scheveningse Bosjes in tweeën. In overeenstemming met het coalitieakkoord is gestart met een onderzoek naar een integrale aanpak voor de oversteekbaarheid van de Teldersweg. Daarbij gaat het ook om de inpassing van een tram richting haven die nog naast de weg zou moeten. In dat geval is het het beste als weg en tram beide onder het maaiveld komen. Omdat dat nog wel even zal duren worden tijdelijke oplossingen onderzocht, zoals een een touwbrug over de Teldersweg. Al eerder heeft de gemeente beloofd een tijdelijke oplossing voor de oversteekbaarheid te onderzoeken bij de Ver Huellweg.

Een ander knelpunt is de Lozerlaan. Mooi is dat de gemeente daar een ecoduct over wil aanleggen. Een touwbrug over de Scheveningseweg staat op de lijst, maar is nog niet uitgevoerd.
Goed is dat er voor natuurvriendelijke oevers al veel is gerealiseerd, de nog aanwezige kansen zijn geïnventariseerd en dat men aan de slag gaat.

 

Een belangrijk instrument dat kan helpen bij het realiseren van deze voorzieningen is de natuurkansenscan. Deze scans, verplicht bij elk herinrichtingsproject in de openbare ruimte volgens de Nota Stadsnatuur, moeten structureel worden uitgevoerd. Ze bieden de mogelijkheid om faunavoorzieningen direct mee te nemen in de plannen, bijvoorbeeld bij herinrichting van groen of infrastructuur. Een actueel voorbeeld is de herinrichting van de route van tram 12 langs de Nieboerweg, waar een faunapassage zou kunnen bijdragen aan de verbinding tussen twee delen van het Natura 2000-gebied.

 

Hoewel de Nota Stadsnatuur diverse maatregelen bevat, zijn er ook voorzieningen die niet zijn opgenomen, zoals de faunapassage aan de Nieboerweg. Daarnaast zijn er locaties in de stad waar faunavoorzieningen bij water ontbreken. Zo zijn er langs het Schevenings Kanaal of de waterpartij geen uittreedplaatsen ter hoogte van de Scheveningse Bosjes of het Westbroekpark. Dit geldt ook voor andere grote wateren zoals de Trekvliet en het Verversingskanaal. Het is daarom belangrijk om stadsbreed een nieuwe inventarisatie uit te voeren naar kansrijke plekken voor faunavoorzieningen en prioriteiten te stellen vanuit ecologisch oogpunt.

 

Kortom, dit onderzoek vraagt om gerichte acties om ecologische verbindingen te versterken, zowel door uitvoering van bestaande plannen als door aanvullende maatregelen waar de natuur dit vereist. De AVN roept de gemeenteraad in een brief op maatregelen te nemen naar aanleiding van het onderzoek.